torsdag 21 april 2011

Dagen på Gpk...

Den har varit bra och dålig!
När jag kom dit började jag borsta Dusty, sen kom Moa och Lilly. Så sadlade och tränsade vi, sen var det dags att sitta upp!
Dusty har fått en ny, ganska lång, sadelgjord med resor så när jag skulle sita upp åkte sadeln runt. Så släpte stigbygeln, satte sadeln till rätta och spände sadelgjorden mer! Jag brukar ha 4x4 men nu hade jag 4x5. Så provade jag igen. Den här gångern rullade den runt också, men jag kom upp på ryggen, men Dusty fick panik med sadeln på magen, så hon skenade iväg och bockade, så jag slog i ryggen och huvudet i marken. Det var en riktig smäll och rekylen gick rakt upp i näsan på mig så det kändes som att jag hade knäck näsan!
Och Dusty hade panik och visste inte riktigt vart hon skulle ta vägen, stackare!
Hon lugnade ner sig i alla fall och jag fick hjälp av Rebecka (som ha Cambello) och hennes mamma.
Jag vart ganska chockad och händelseförlamad, visste inte vad jag skulle ta mig till!
Det första jag tänkte när vi fick tag på Dusty var
"Hur i hela friden ska jag få av sadeln?"
Men svaret var ganska uppenbart men känslan av att inte veta var jätte hemsk!
Men fick i alla fall sadla om och spänna ännu mer! 5x5 denna gång! Och den satt hårt!
Men det var den dumma resoren som förstörde!
Fick iaf någon som höll emot den här gången så gick det bra!

Själva ridpasset gick lagom bra. Var lite okoncentrerad och hade ont i huvudet efter smällen. Sen så var Dusty lite flängig, men det är klart efter en vecka med bara dressyr! Roligt med hoppning tyckte flickan!
Hennes dressyr galopp satt kvar henne så fick länga och öka några långsidor sen var hon på topp. Lite seg i sidorna bara, men det var helt mitt fel!
Efter uppvärmningen så var hennes sadelgjord lös igen, så fick spänna den ännu mer! Usch!
Vi hoppade lite olika linjer, på volt och ett titthinder. Och duktiga tjejen hoppade allt utan problem!
Sist hoppade vi en liten bana, gick bra! Duktig flicka!
Vi hoppade inte högt, ungefär 80, men det passar bra inför tävlingen imorgon :)

Efteråt var flickan jätte svettig så borstade henne i omgångar så hon fick torka. Smörjde hennes träns och bytte schabrak, så försökte jag hitta en bättre sadelgjord, men det fanns ingen som passade bra. Kanske kan byta med någon som inte ska gå imorgon.

Trött och svettig flicka inne i boxen :)


















Sen gick jag och Moa ner med Lilly när hon skulle rida Bartje, han var jätte gullig och pigg!
Poserade lite fint vid hindrena där för Moa, höjde det till den höjd som jag har hoppat högst med Dusty, det blir läskigt högt när man står bredvid kan jag säga!



















Sen då, när vi kom upp så frågade isabell om jag och Moa ville stanna kvar och motions rida lite hästar. Och det var så klart att vi ville! :P
Så hon tog Fallendino och jag tog Orlanda :)
Kan säga att hon var ganska lugn idag, trots en incident tidigare när jag skulle ta inte henne. Det stod ett par bygg gubbar utanför stallet med en bygg bil. Så precis när vi gick förbi så tänkte jag "Åh, vad bra, hon reagerar inte!" Men precis å startade de någon sorts motor som låter jätte högt, fast de såg att jag kom! Så Orlanda fick panik, tur att hon inte sprang över mig!
Men ändå, så gör man inte när det kommer en häst! Så naturligt vis vart jag lite arg då :P
Jaja..nu åter går vi till ritten!
Innan vi gick ner så kom Anita till mig, så sa hon att jag inte skulle tänka något på formen utan bara använda mina "starka" skänklar och spänna vaderna. Så det var de jag gjorde!
Fick fram henne väldigt bra måste jag säga. Så när hon gick fram bra så började jag böja henne. Red lite lösgörande och så lite volter. Det gick jätte bra. Och hon var verkligen framme, asså tempot var inte direkt högt utan hon hade mer driv bara. Vilket var själva poängen med dagens ridning!
Men när jag hade drivet och böjningen så plopp, kom hon i form. Precis som Anita hade sagt innan. Att det kom bakifrån.
Jag har ju aldrig tid med att jobba henne för egenmaskin på hoppningen så det var verkligen bra att få rida henne idag. Och jag måste säga, hon är en av de skönaste hästarna att rida iform, så mjuk, perfekt och mysig!
Så efter det var jag jätte nöjd och glad, men hade fortfarane ont i huvudet!
























Fick skjuts hem av Moas mamma, så nu sitter jag i soffan, slut i kroppen med en möjlig hjärnskakning till på köptet!

Så ska försöka ladda till tävlingen imorgon! Jag behöver det!
Ciao!

1 kommentar:

  1. sv: tycker jag med! :/ ja det har vi, vi startar med det denna veckan igen och du är med och tävlar om det. Kram :)

    SvaraRadera