söndag 3 april 2011

Dusty Lanzo

Jag insåg helt ur det blå att jag inte har presenterat Dusty för er :P
Så ni kanske inte har en aning om vem hon är!

Dusty är alltå ett 9 årigt sto, född 2002. Hon är brun med svart man och svans och har en genomgående bläs som jag btw älskar!
Hon är en riktig gatukorsning kan jag säga! Jag brukar kalla henne för en halvfullmedium. Hon är alltså halvblod, fullblod, varmblod och kallblod. Det man ser mest i henne är kallblodet i kroppen och varmblodet när hon rörsig. Men om man kollar riktigt noga kan man hitta de andra två också, svårast är nog fullblodet.
Hon ägs av Gävle ponnyklubb där har hon stått sedan 2008.
Jag började rida henne i maj 2009. Och vart störtkär i henne direkt.
Love at first sight kan man säga.

När hon står i boxen är hon verkligen jätte mysigt och kräver att man ska klia henne.
Sen så har hennes beteende i boxen blivit värre med tiden hon stått på gpk.
Men så är det tyvärr med ridskolehästar!
I övrigt så är hon väldigt snäll, biter inte och sparkar inte. Men hon kan se grinig ut när hon inte vill.

I ridningen är hon väldigt ärlig och snäll. Hon gör allid sitt bästa och lyder offtast allt man ber henne om.
Sen så är hon inte den lättaste att rida rätt om jag säger så. Hon är väldigt känslig för hur man ber henne göra saker och det går inte att tving henne, då börjar hon istället trippa iväg.
I dressyren är hon ingen toppen häst direkt. Hennes form är ganska låg och det tar ett tag för henne att riktigt slappna av och ta stöd på tygeln. Där emot är hon väldigt mycket häst om man får till henne rätt!
I hoppningen är hon väldigt duktig och hon tycker det är kul. På lägre höjder är hon lite slarvig och konentrerar sig inte så mycket. På lite högre höjder är hon mer taggad och koncentrerad.
Däremot är hon inte alls så säker som hon ser ut, utan allt ligger hos ryttaren. Om den som rider tvekar lite på ett hinder så hoppar hon inte. Men om man är säker så hoppar hon allt!
Själv har jag hoppat upp till 1,25 med henne utan problem.

Dusty är alltså den häst som jag tränar och tävlar på gpk.
Jag litar på henne till 1000 och det är det som tagit oss så långt och vi bara fortsätter att utvecklas tillsammans!

Det som jag skrivit här är ganska lite, jag skulle kunna skriva hur jag rider henne och hur hon ser ut när andra rider henne, vad jag har lärt mig om henne och vad vi har gjort tillsammans men det skulle ta för lång tid :P

Här är hon i alla fall, min pärla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar