onsdag 18 maj 2011

Veckans Diskussion!

Hjälptyglar!

Det finns så sjukt många olika sorters hjälptyglar! Jag tänker inte nämna alla bara några som är ganska vanliga och som jag har en åsikt om.

Den första är: Halsförlängaren (gummisnodden)
Gummisnodden sitter fast i sadeljorden/longerjorden och löper genom bettringarna (inifrån och ut) upp i nacken och fästs där med en knut efter hur lång man vill ha den.
Jag tycker den är ganska bra för hästar som har svårt att sänka sig och hitta formen.
Den är väldigt mjuk och hästen kan röra på huvudet om den vill, då gummisnodden bara ger ett litet motstånd. Den verkar också genom bettet på ett mjukt sätt och låser inte fast hästen.
Nackdelen med gummisnodden är att vissa hästar lär sig att de kan gå och dra ut den där snodden så de går och nickar med huvudet istället för att sänka sig.

























Den andra är: Chambonen
Den här är en hjälptygel som är väldigt bra tycker jag.
Den sitter fast i sadelgjorden/longerjorden mellan frambenen genom ringar i nackstycket och sedan i bettet. Det finns även en töjbar lina på chambonen så hästen inte sitter helt fast och inspänd.
Jag gillar den för den inbjuder hästen att själv hitta sin form och balans. Då när hästen väl går i rätt form ger chambonen en automatisk eftergift och slutar verka.
Men jag tycker inte att den här hjälptygeln ska användas av ryttare med liten erfarenhet av hjälptyglar eller en oerfaren häst eftersom den då kan känna sig trängd och stegra sig.




















Den sista jag tänker ta upp idag är: Graman tygeln
Den här hjälptygeln kan vara till likamycket skada som nytta om fel ryttare använder den.
Gramanen löper då mellanframbenen, genom bettringarna upp till handen.
Jag gillar inte den här på grund av att så många missbrukar den.
Det går altså att dra ihop hästen hur mycket som helst, man kan få hästen att gå med nosen intryckt mot bogen om man vill, och det är även här som det blir fel.
Lite mer oerfarna ryttare rider med graman för att få hästen iform. Men när ryttaren då drar ihop hästen så den böjer halsen så sänker den istället ryggen och släpar bakdelen efter sig. Vilket resulterar i en felmusklad häst som istället för att bygga upp muskler skadar sig.
I rätt händer kan gramanen vara ett väldigt hjälpsamt verktyg, tex för hästar som går i en för låg form.
Men som sagt, vet man inte exakt hur en graman fungerar ska man inte rida med den!
















Det här är då mina åsikter. Så klart kan alla hjälptyglar missbrukas av dem som inte vet hur de fungerar. Hjälptyglar är då till för att hjälpa hästen inte plåga eller skada den.

Så nu vill jag höra era åsikter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar