lördag 24 september 2011

Uppdatering från gårdagen!

Okej, here we go!

Min dag började ganska pissigt igår som ni kanske minns!
Åkte till gpk, och hk:n gick bra, varken minus eller plus bara, helt okej.

Sen så gick jag till Dusty, hade inte så höga förväntningar på henne eftersom hon tydligen hade varit lite sur tidigare i veckan och hade varit det lektionen innan också och ryttaren hade åkt av (o.O) så förväntade mig ett lynnigt sto där i boxen.
Så när jag kom in började jag bara att klia henne och andas bara. Såg på hela henne att hon slappnade av och hennes huvud sänktes.
Först tryckte hon mulen mot mitt bröst och bara vilade, sen la hon mulen på min axel.
Kännes ju som en riktigt bra start ändå.
Stod och pratade lite med Moa och Martina men boxdörren öppen och då skulle hon nosa mig i håret, slicka på mig och pussas. Och var jätte glad över att få vara med :)
Sen skulle jag börja borsta henne. (det var där hon hade tjurat ihop tidigare)
Så först verkde hon liksom besvärad. Så när jag kom ner till benet så la hon öronen halvt bak och tittade på mig med en anorlunda blick, en som jag inte sett tidigare.
Den var liksom, accepterade, tillitsfull och lättad. Som om hon bara ville säga att hon var trött på alla som hade kommit och kladdat på henne under veckan och bara var lättad att någon som verkligen brydde sig kom och tog hand om henne på riktigt.
Det var den känslan jag fick iaf. Har aldrig sett den typen av blick innan.
Men fick iaf borsta henne och hon bara stod och var glad.
Tärt emot vad jag väntat mig!

När jag kom till högerfram så har hon alltid varit lite försiktigare med den hoven, lite känslg sådär. Men det verkade vara något annat också, så kände på benet nog och nog var hon lite varm på insidan där!
Hon har ju alltid haft lite vårt med det benet, men kan tänka mig att hon har råkat sått på sig under lektionen innan, blir lätt så när man inte rider henne i balans, och det kanske inte är så lätt när det är en ryttare som är hälften så lång som mig :P
Men sen så gick allt bra, till och med att spänna sadelgjorden funkade utan protester (:O!!!)

På ridningen hade jag bara bestämt mig för att ta oss till nästa steg. Liksom vårt första mål var att fixa galoppen, så den vart bra. Steg två var att ha henne i en bra form i kroppen. Nu nästa steg är att få med allt med böjningen i halsen och få igenom henne helt i formen.
Så började värma upp osv. Jobbade lite på det där, men fick inte igenom under framridningen helt. Hon verkade lite loj i galoppen så fick tagga till henne lite där innan jag kunde gå vidare.
Så skulle vi börja hoppa. En linje med upphöjda bommar. Gick bra åt bägge hållen.
Sen skulle vi hoppa en linje med oxer, räcke. Fick den på 5,5 språng (hon trampade om)
Så förklarade Anita att när hon trampar om och gör sånna grodhopp är det för att hon är feg att hoppa stort för då är hon rädd att få ett ryck i munnen. (inte så lätt att förja med i de stora travar hoppen förstår ni!)
Så det var mit jobb att ge henne mod. Så då blev det så! Skulle sen ta den linjen på 5 språng och sen vända över ett litet räcke i mitten av banan och ta en linje på motsatt långsida som var två meter kortare men den skulle också vara på 5 språng.
Och det gick skit bra! Fick jätte bra galopp och hon vågade hoppa stort!!!! Kändes så otroligt bra att hon liksom litade på att jag inte skulle rycka henne i munnen! (vilket jag inte gjorde heller!) SÅ det kändes helt otroligt!
Tog samma slinga ingen, men lade på en till vändning och linje efter sista. Så det vart; kort linje, lång linje och kort linje ingen! Och det gick hur bra som hälst! Stor hopp och bra galopp och bra avsprång!

Det här med formen då som jag nämnde tidigare. Mellan tiden när jag väntade så travade jag och skrittade och jobbade med formen. Och det gick utomordentligt bra! Det jag var mest stolt över var att jag gjorde det själv den här gången. Fick känslan själv och att jag verkligen red henne in i formen. Kändes helt underbart om jag ska vara ärlig!
Till och med i vänster sidan fick jag till det, fast mitt stöd är sämre där så fick ta hjälp av att hålla min hand stilla genom att ta en bit av manen :P
Men det kändes verkligen het fantastiskt!
Ska försöka tinga henne när vi ska rida dressyr på en måndag så jag verkligen kan koncentera mig på det!

Efteråt så sa Anita också att hon tyckte allt så bra ut, kanske att jag kunde vara lite mer bestämd med att ta tillbaka henne men i övrigt så var allt bra :)
Hon och Jossan hade också pratat om tävling. Så har ett par att välja mellan, måste bara se till så det passar!

Men iaf, är så sjukt glad och tolt över både mig själv och Dusty på den här träningen. Allt gick verkligen ett steg uppåt och det känns helt fantastiskt!

Lite cred till er som orkade läsa allt!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar