torsdag 15 september 2011

Två dagars ridning och lite tjafs!

Igår hade jag hoppspecial på lervik med Leif Hall.
Red Sambuca.
Hade inte ridit henne förr men tycker hon är väldigt fin!
Ibörjan kändes det bra i skritten och traven. Men i galoppen var hon väldigt stötig och så fort jag tog lite i henne började hon studsa.
Vi skulle galoppera över bommar på volt och över bommarna fungerade det bra men sedan började hon studsa och hänga upp sig på vänstertygeln. o.O
Vi skulle bara jobba lite lätt med hästarna så Leif skulle få se hur vi red osv.
Red lite sidvärtes på volt och det gick super bra, fick en bra form då också.
Sist skulle vi hoppa en kombination med en grind och ett kryss.
Hoppade det tre gånger med höjningar mellan.
Det slutade på ungefär 80.
Sambucas hoppteknik är precis tvärt om allt som Dusty är. Hon har långa galoppprång och världens ryggverksamhet så man flyger fram.
Men hon var rolig iaf :)
Sista hindret var en kryssoxer då. Och ändarna på kysset var på ca 120 så mitten låg runt 80. Men tokhästen drög vänster över första grinden och satsade på kanten av oxern o.O
Han dock flytta tillbaka henne men hon hoppade ändå grymt mycket högre än hon behövde :P Sedan var det ju den där ryggen också så jag flög kändes det som. Grymt hopp iaf :)
När jag skulle ta tillbaka henne efter kastade hon med huvudet och hopade rakt upp i lyften i protest o.O
Tog inte mycket häller bara kramade tyglarna.
"suck!"

På kvällen satt jag med min läxa i fem timmar och glömde äta middag. Sedan stängde datorn av sig själv och jag vart på så dåligt humör!
Så jag gick och lade mig..han iaf spara läxan!

Idag har det varit rid dag.
Teori om sits och hästens skelett och leder :)
I'm lerning things! :)
Hade lite dressyr iad också. Hilma igen!
Vi fick en riktigt bra uppvrmning! Hon var ganska bra frama för skänkeln och fattade rätt galopp varje gång. Bröt bara av en gång! :)
(jag lovar, det är fantastiskt för att vara henne!)
Så gjorde vi lite allt möjligt. Övergångar, framdelsvändningar och lite sånt.
Dock inget på volter, så jag fick aldrig riktigt igång hennes bakben vilket var lite synd för formen kom inte riktigt igenom då :/
Hon är ju ingen lätt häst, I can promise you that!
Man är lyckad om man får henne att överhuvudtaget lyssna på skänkeln!
Men idag var det liksom + - 0 på något vis. Inte helt nöjd med allt.

Nu ska jag iaf äta mat och sen göra mer läxa -.-'
Bye!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar