fredag 19 augusti 2011

Vad är Horsemanship?

Jag bad några i ett disskusions forum att svara på frågan.
Det som förvånade mig var hur många som inte riktigt visste vad det är.
Så däför utvecklade jag frågan till en faktatext som jag hoppas ni gillar!

När man pratar om Horsemanship är det många som kopplar det till "Natural Horsemanship".
Dessa två hör ihop men är egentligen två helt olika saker.

Natural Horsemanship bygger på att få en så naturlig relation till hästen som möjligt, att kunna läsa av hästens kroppsspråk och lära sig det så att man som mål ska kunna leva tillsammans med en hästflock oh accepteras som en medlem i flocken.
Horsemanship är mycket viktigare, det är grunden för alla hästmänniskor.
Det finns inte någon exakt översättning men jag tycker att man skulle kunna översätta precis som det står; Hästmanskap.
All kunskap som hör till att vara en bra häst människa.

























Alltså Horsemanship rätt och slätt är "kunskap och gott omdämme i hantering av hästar."

En person med gott Horsemanship...
...har en attityd som sätter hästens välbefinnande i centrum.
...löser sina arbetsuppgifter på ett sätt som är säkert för både häst och människa.
...förstår och delvis kan förutse hästens beteende och reaktioner.
...använder ett korrekt fackspråk.
...visar ordningssinne.
...arbetar effektivt, rationellt, ekonomiskt och ergonomiskt riktigt.
...har för uppgiften lämplig klädsel.
...är servicemedveten mot kunder, hästägare och uppdragsgivare.
...delar med sig av sin erfarenhet.

"Att vara duktig på att rida är inte samma sak som att ha ett gott Horsemanship".

Det var många som kommenterade som var inne på vissa saker som hör till gott Horsemanship men ingen hade riktigt kopplat vad det verkligen handlar om bara någon enstaka.
Den här baskunskapen är väldigt viktig både för din och hästens säkerhet.
Jag är säker på att många som läser den här texten har ett gott Horsemanship men som skulle kunna bli mycket bättre med lite mer kunskap.
Så är det ju för alla, ingen kan lära sig full på häst, och alla nya erfarenheter ger ny kunskap.

Nu är jag lite nyfiken att veta om någon lärde sig något nytt?
Eller något som ni vill tillägga, jag kan ju ha glömt något!
















Källa: "Hästhålning i praktiken"

Påminner om att det är copyright på texten och jag vill att detta respekteras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar