söndag 31 juli 2011

Svar på frågestunden!

Varför jag ”inte” ger eftergift?
Jag ger eftergift! Men jag ger inte hel eftergift (där tygeln hänger) utan automatiskeftergift (där man följer med med handen). ”Det är en lite mer avancerad eftergift och kräver lite mer erfarenhet” Citat från min tränare.
Det är så att Dusty egentligen är väldigt osäker på hinder (särskilt låga hinder) därför behöver hon mycket stöd från skänkeln och en bra inramning och stöd i tygeln annars blir hon för lång och galoppen blir dålig.
I språnget följer jag då med och är mjuk i handen istället för att ta fram den, detta minskar också risken att rycka henne i munnen när man tar tillbaka handen igen.
Grejen är då på bilder så fastnar inte följsamheten efter som det är ögonblicksbilder när sprången går ganska fort.
Därför kan det se ut som att jag sitter och har balansen i tygeln och inte ger eftergift men så är då inte fallet.

Vad fick dej o fasna för dustan?
Jag vet faktiskt inte riktigt. Jag tror det var för att hon motbevisade mina fördomar som jag hade om henne.

har du någon gång varit rädd för hästar?
Ja, när jag var mindre var jag rädd för ”de sura gamla b-ponnierna” i stallet.

Hur många år har du ridit ?
Det blir 12 år i år :)

Hur högt har du hoppat ?
1.30 hittils :)

Om du fick chansen, skulle du vilja köpa Dusty?
Ja, det är den ända anledningen att jag isf skulle stanna i Sverige efter studenten.

Vad är ditt mål med ridningen och med Dusty, både i år och i framtiden?
Att bli stadigare, kunnigare och allmänt duktigare i min ridning.
Med Dusty vill jag först och främst utveckla en bra form sedan sattsar jag på att kunna tävla lite mer och högre klasser inom hoppningen och så småningom dressyr.
Vart vägen leder oss sedan vet jag inte än :)

Vilka hästar/ponnyer har varit dina favoriter?
Först var det Appendix på gpk, sedan Wille, Thyra och nu Dusty :)

Var det ett svårt val att välja REAL som gymnasium, och tänkte du på några andra gymnasium/linjer?
Jag har alltid vetat sedan sjuan att jag ville gå en häst inriktad linje. Sedan velade jag mellan REAL och Nytorp, men mamma ville att jag skulle bo hemma så det blev REAL :)

Vad vill du jobba som i framtiden?
Först och främmst vil jag jobba något år som hästskötare sedan vidare utbilda mig till ridinstruktör. Efter det vill jag arbeta som ridlärare mot hoppning alt. Hopptränare inom elit. Om turen är med mig kommer jag tillbaka till gpk och jobbar där, men framtiden kan ju alltid ändras ;P

Vad är Dustys värsta egenskap egentligen?
Jag ha tänkt mycket på just denna…måste säga att jag inte riktigt vet, men hennes exteriör är inte till fördel för varken henne eller ryttaren så måste säga det.
Det är ifs ingen egenskap men det är det ”värsta” med henne :P

favorit färg?
Rosa :D

favorit mat?
Jag gillar mycket men just nu: Kräftor

vad är det bästa du vet ?
Att rida!

det roligaste du gjort ?
Ojojoj..jag har gjort mycket roligt…men att vinna en ”fulaste dansen” tävling var väldigt roligt!

bästa minnet ?
Jag har flera bra med Dusty som jag älskar, bla när hon lade sig ner, när i kom över 1.10 utan stigbyglar, barbacka pulsnig ute i snön, när vi kommit felfria på tävling…men det bästa det var nog när vi var helt ensamma i ridhuset och hela passet satt perfekt.
Jag tror det var då vi verkligen började gå ihop :)

gulligaste djuret ?
Våran lilla chihuahua valp :D

inne eller ute?
Ute!

vad älskar du att göra?
Rida ofc, men något annat jag älskar är att sitta på en brygga ute i vattnet mitt i natten och kola på stjärnorna :)

vad tycker dy om skolan?
Jag tycker om skolan, jag tycker det är roligt där (för det mesta) och det ger mig bra rutiner och då mår jag som bäst! :)

favorit film ;) ?
Hmm..twilight trilogin står mig varmt om hjärtat, så som ”passion of the christ” men min favorit är faktiskt ”hitta nemo” xD

Hur länge har du ridit?
12 år i år :)

Har du någon pojkvän?
Nej, det har jag inte :P

Har du någon mer favortihäst än Dusty?
Ingen favorit men jag tycker om att rida de flesta hästar :)

Vad tycker du om dressyr?
Jag gillar dressyr jätte mycket, tycker det är jätte härlig känsla att bli ett med hästen, dock är det hopningen som är mitt kall :)

2-delat eller 3-delat bett och varför? :)
3-delat. Det passar bättre i hästens mun och ”nyper” inte tungan lika lätt som det 2-delade gör.

Varför har du inte egen häst?
Jag vill inte köpa häst just nu på grund utan mina framtidsplaner om att jobba utomlands efter studenten. Då vill jag nämligen jobba utomlands och det skulle vara omöjligt att ta med sig en häst då och hästen skulle nog inte må så bra utav det.
Jag har dock ett ultimatum att om jag som en gåva från åvan skulle få möjligheten att köpa Dusty så skulle jag stanna i sverige och jobba här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar