söndag 25 december 2011

Min tävlings historia!

Nu såhär när man läser TR och är helt inne i tävlingsvärlden så funderar jag lite över min tävlings historia :)
Och jag kan bara komma fram till att jag är så otroligt stolt över mig själv!

När jag var yngre ville jag absolut ute tävla! Jag tyckte det verkade tråkigt så det var konstant nej, sen så var jag lite feg också men det säger man inte när man är en envis liten stalltjej.
Ibland fick jag sug för att tävla men tog aldrig tag i det så jag förblev tävlings "oskuld".

När jag vart lite äldre började jag bli lite mera sugen på att tävla, men jag fick höra från flera hur jobbigt det var att bli jämförd med andra som tävlade samma häst och klasser osv.
Så det blev fortsatt ett stint nej!
Sen började jag hoppträna med Dusty och det tyckte jag var super roligt och jag började lita på henne.
Så Anita nästan "befallde" mig att tävla i cr klassen på Gävle ponnycup 2010.
Och så blev det.
Vi tävlade då på 80 höjd och vi blev felfria.
Bara det kändes så fruktansvärt bra!
Jag hade hittat en häst som jag trivdes med, som ingen annan tävlade.
Perfekt!
Så jag fortsatte att träna med henne.

Men det tog ett tag innan jag vart sugen på tävling igen. Det var inte förren den 3:e mars 2011 som jag var med på en tränings tävling på Hobbe bara för skojs skull.
Det gick ju bra, vi kom trea :P
Sen dröjde det inte länge förren tävlings lusten var där igen :)

Det var på påsken som Gpk anordnade både dressyr och hopptävling.
Jag bestämde mig att vara med på bägge.
Min dressyr debut gjorde jag den 19:e april 2011.
Jag red L:C program med Dusty och jag var jätte nöjd efteråt. Där hamnade vi på 52.59 %
På hoppningen som var den 24 april så hoppade vi i nittio klassen.
Vi kom runt till sista hindret där det blev en vägran.
Men jag var nöjd efter den gången också :)

Nästa tävling var en till gång som Anita kom och tyckte jag skulle ta en 80 klass på ÄRK. Och jag stammade fram ett okej så var det bestämt!
Problemet var att jag inte hade grönt kort, så de var bara att gå kurs och sen skriva provet.
Gick igenom det med två fel om vem som får rida fram hästen innan tävling..de ända två frågorna som svaret fanns i tr och de sumpade jag xD
Oh, well, vi tog oss till ÄRK i alla fall, den 2:a juni 2011.
Där tävlade vi i 80 klassen, tog oss runt felfritt och efteranmälde till 90 klassen.
Det gick super bra, vi fick ett millimeter pet på första hindret men det gjorde inte mig mindre taggad att fixa banan.
Vi var även ekipaget med snabbast tid i bägge klasserna utan att det såg fult ut :) vilket jag som Gpk ryttare är stolt över för vi är inte kända för att rida "snygga" rundor utan "snabba" rundor ;)
Vi åkte i alla fall därifrån med en rosett och ett stort leende.

Sedan var det tid för Gävle Ponnycup 2011, med dressyr den 12:e och hoppning den 14:e augusti.
I dressyren red vi L:C programet med 55.92 % och 0.5 % utanför placering :)
I hoppningen var vi med i 90 klassen och kom runt felfritt och blev placerade som femma.
Glädjen var stor!

Nästa tävling var mer mot hösten, den 10:e oktober 2011.
Kom dit på topp och åkte hem med ett horn i sidan.
Kort och gott vi vägrade ut oss ur båda klasserna. Jag säger inte att det var hennes fel, absolut inte för det var lika mycket mitt fel!
Men självförtroendet fick sig en riktig knäck för både henne och mig.

Efter det byggde vi upp oss på träning och sedan var det dags för KM.
Så den 20:e november 2011 sadlade vi på för km där vi först hoppade en cr 80 klass felfritt.
Och sedan km klassen på 105 felfritt och vann allt :)
Det var riktig revansch för oss!

Så ni kanske förstår att om jag gått från en skeptisk tävlingsresistant till klubbmästare så får jag vara stolt över mig själv!
Och det här är nu inte meningen att jag ska skryta om mig själv, mina bedrifter är ganska små jämfört med andra men jag har rätt att vara glad över hur mitt liv har utspelat sig trots mina skeptiska åsikter :)

Som ni ser så är pris väggen inte så massiv, dock fattas det tre rosetter..en gul, en grön och en cr :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar