torsdag 13 oktober 2011

Dagens ridpass..

Ja, tänkte väl skriva om dagens riddag..

Hade ju teori först med Sofie. Vi skulle göra grupparbeten om muskler, skelett och leder.
Ganska lätt, om man förjer antäckningarna :P
Sen hade vi lite repetition med molly om skänkeln och tygeln.

Skänkeln: Framåtdrivande, mothållande, reglerande, böjande
Tygeln: Förhållning, eftergift, mothållande, reglerande, ställande, ledande, uppresande, understödjande.
Tror jag fick med alla xD

Sen fick vi även läxa att skriva om språngets fem olika faser; Taxering, Elevering, Accelerering, Bascelering och Landning.
Yes, jag lär mig grejer!

På ridningen hade vi dressyr med molly och kadrilj övning. Det är svårt, det måste jag erkänna!
Fick iaf rida Harry. Och han var helt annorlunda mot vad jag trodde han skulle vara.
Men ibörjan började jag pilla lite med fingrarna för att få honom lite lös och så, det gillade han inte så han bet sig fast direkt och slöppte inte på en lång stund, så hade inte så mycekt att jobba med där ibörjan. Fick inte ta i honom förmycket och galoppen ska vi inte prata om, Hej fyrtakt!
Ingen balans och stel under hela uppvärmningen.
När i började med kadriljen så gick det bättre!
Hade mer stöd och han gick lugnare och mer rundad än innan, men det var ingen riktig form, nono.
Red utan stigbyglar på kadriljen och varje steg han tog var som en liten stöt i min mage, och jag är jäte känslig för sånna. Ni vet när det känns som att alla inälvor byter plats!
Då började jag må illa! Tänkte varje steg; inte..spy, inte..spy, inte..spy!
Klarade mig men det var jobbigt!
Skulle försöka rida lätt istället, men sadeln var så liten och kort så mina stövlar fastnade under så jag kom inte upp -.-'

Känner iaf att jag skulle lära mig mycket av att rida honom!
Men ingen favorit direkt..nä!

Efter gick jag med Maja och kollade lite på stan. Hittade en stickad kofta, två baströjor och maskara..
Så har jag hunnit göra lite läxa nu på kvällen..ska kolla klart på robinsson och sen sova!
Bye!

Bilden säger nog inte er så mycket..men den säger mig massor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar