söndag 11 november 2012

Bo Jenå clinic!

Clinicen var faktiskt riktigt kul att åka på.
Tyvärr så var jag så seg i huvudet så jag kunde inte ta in allt han sa! :P
Men först visade han tömkörning på Högbo ridskolas häst Paddan :)
Sen red en kille som heter Fredrik på en treåring som var så duktig!!
Trodde inte alls hästen var så ung! :O
Men då pratade i alla fall Bo om hur det är viktigt att inte börja krångla när man rider så unga hästar och att man vill få dem att ta stöd på bettet själv och inte kräva så mycket av dem i formen utöver att de ska söka stöd på bettet. Annars så kunde de lätt söka sig uppåt och gå bakom hand istället.
Så det var interessant, ångrar mig nu att jag inte antecknade!
Men sen tömkörde han en lite mer välutbildad dressyrhäst som heter Donovan och var åtta år.
Där visade han mer flyttningar och samling.
Donovan visade mer än gärna piaff xP Typ det ända han ville göra, men han var inte så lätt..protesterade då och då :p
Sen var det dressyrponnisar. Märta och Amanda red på sina ponnyer.
De visade bakdelsvändningar och lite förvänd galopp.
Sist var det stor hästarna.
Fredrik igen på en annan häst som han hade utbildat från hopp till dressyr och red Grand prix på.
Sen var det Christina Elson på Caddan som tävlar msv.
De visade galoppbyten och piruetter och början till piaff :)
Hela clinicen tog ca 3,5 h så jag var ganska trött i huvudet efter!
Men jag kan säga att om man är motiverad att lära sig lite så ska man gå på clinic!! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar